image Stop met piekeren, laat het los image OOST – WEST – THUIS… werkt het niet best!

Wat voor ondernemer ben jij?

Stel: Je hebt besloten dat je wilt ondernemen en je bent op zoek naar informatie over hoe je dat aanpakt. Je duikt eens in de adviezen van ervaren ondernemers. De één zegt dat het succes voortkomt uit het feit dat hij of zij een van de weinige experts is in dat vakgebied en daarom hoge prijzen kan vragen: in een markt met veel vraag en weinig aanbod ben je nu eenmaal gewild, en dus duur. De ander zegt dat zijn succes voortkomt uit het feit dat hij diverse ondernemingen heeft gerund en een kick krijgt van iets opzetten, daar de juiste mensen in te zetten die het bedrijf tot een succes maken en dan zelf weer een nieuw bedrijf starten. Maar wat vind jij nou eigenlijk zelf? En met deze vraag ben je weer een stap terug op je tocht naar je eigen onderneming. Hoe moet je jezelf nu definiëren als ondernemer?

Ondernemersvleugels

Zo veel ondernemers, zo veel soorten en voor elke manier van ondernemen is wat te zeggen. Het gaat om wat bij jou past en wat jíj wilt bereiken.
Waarin herken je jezelf het meest?

A – De multi-ondernemer

Voorbeeld: Richard Branson. Begint gewoon, onderneemt zonder angst, faalt regelmatig en boekt uiteindelijk grote successen, geeft zijn personeel veel verantwoordelijkheden, vernieuwt markten en vindt de ‘sky not the limit’. Screw it, let’s do it, is zijn motto. Treedt zelf zichtbaar op als boegbeeld van zijn bedrijven en doet allerlei ludieke acties om meer zichtbaar te zijn. Helpt daarnaast jonge ondernemers op weg en steunt initiatieven om de wereld beter te maken. En heeft een eigen eiland, met flamingo’s ;-).

B – De hybride ondernemer

Voorbeeld: Linda de Mol. Is naast haar vak als TV presentatrice ook gaan ondernemen op andere gebieden, zoals een blad maken. En al is ze succesvol als ondernemer, ze oefent nog steeds haar oorspronkelijke vak uit. Dit geldt ook voor Katja Schuurman en Humberto Tan.

C – De expert

Voorbeeld: Annemarie van Gaal. Is gestart als alleenstaande werkende moeder waarbij ze ieder dubbeltje om moest draaien. Later heeft ze met een zakenpartner een uitgeverij in Rusland gerund op een zeer innovatieve manier en heeft ze het bedrijf vervolgens verkocht. Met het geld dat ze daarmee verdiende begon ze een nieuwe uitgeverij en investeert ze in andere bedrijven. Ze draagt tevens haar boodschap om heel Nederland financieel gezond te krijgen uit op allerlei manieren: met columns in het FD en de Margriet, door lezingen te geven en door mee te werken aan tv-programma’s om de financiële situatie van gezinnen en bedrijven met schulden te verbeteren.

D – De gepassioneerde ondernemer

Voorbeeld: Nigella Lawson. Vanuit een passie en onder eigen naam een miljoenenbedrijf oprichten en deze kennis delen via allerlei kanalen: in dit geval kookboeken, artikelen, website met recepten en een webwinkel.

E – De serie-ondernemer

Voorbeeld: Kees Zegers. Oprichter van Nu.nl en minstens vijftien andere (veelal internet)bedrijven. Start met een idee en werkt met de beste mensen om het succesvol te maken. Verkoopt het bedrijf of blijft betrokken, maar gaat in elk geval weer iets nieuws opzetten.

G – De ‘gat-in-de-markt-ontdekker’

Voorbeeld: Claudia Willemsen, oprichter van Kleertjes.com. Zij wist van haar webwinkel een miljoenenbedrijf te maken door het gat in de online kinderkledingmarkt te vullen.

H – de leuk-voor-erbij-maar-het-hoeft-niet-ondernemer

Voorbeeld: je gepensioneerde buurman die nog een paar uur per maand wat advieswerk doet bij zijn oude werkgever.

E- De ‘idealist’

Voorbeeld: Marieke Hart, oprichter van Thuisafgehaald. Via Thuisafgehaald kun je eten afhalen bij een thuiskok bij jou in de buurt. Niet geld verdienen maar de wereld verbeteren is bij deze ondernemer het uitgangspunt.

Tips

  1. Bepaal voor jezelf wat voor soort ondernemer je bent (of wilt zijn) en wie daarin jouw voorbeelden kunnen zijn. Verdiep je eens in hen. Lees blogs of boeken die ze hebben geschreven, bekijk hun website en hoe ze dingen aanpakken en wat je daarvan kunt leren. Als je iemand persoonlijk kent, ga dan in gesprek en vraag hoe hij/zij het heeft aangepakt.
  2. Misschien pas je wel niet in een ‘hokje’ van een soort ondernemer, ben je een mengeling van de verschillende soorten ondernemers. Misschien wissel je in de loop van de tijd van mening over het soort ondernemer dat je wilt zijn. Word daar niet onzeker over. Het hangt misschien af van de fase waarin je zit. Het is vooral belangrijk om jezelf te kennen, zodat je de keuzes kunt maken die bij jou passen. Pas toe wat je van anderen kunt leren en geef er je eigen draai aan.

 

Dit artikel is afkomstig uit mijn boek De Flamingo Factor.